Duurzame pakketbezorging | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Duurzame pakketbezorging

Meer artikelen

Doel

Met de ontwikkeling van een nieuwe bezorgmethode, inclusief elektrische transportfiets, laadcontainer en een nieuw logistieke IT-proces wil aanvrager aantonen, dat er een milieuvriendelijk, economisch en sociaal acceptabel alternatief voor de dieselbestelbus voor handen is.

Korte omschrijving van de activiteiten

Pilotproject omvat een ontwikkelfase van transportfiets, laadbak en rolcontainer en een sorteersysteem dat pakketten kan sorteren op gewicht, afmetingen en bezorglocatie en via de handheld aan de bezorger kan doorgeven, welk pakket in welke container, op welk moment afgeleverd moet worden.

Uitvoeringslocatie

Utrecht

Overzicht van deelnemers

Naam DeelnemerType organisatieRol in project
Dynteq VOFMKBPenvoerder (ingenieurs- en industrieel ontwerp)
Centaur Cargo BVMKBDerde (zakelijke verkoop en onderhoud van transportfietsen)
PostNLGroot ondernemingDerde (leadcustomer)
Hogeschool Arnhem-NijmegenKennisinstellingDerde (kennis en support door automotive technologie-studenten)
Gemeente UtrechtOverheidsinstellingDerde
Provincie UtrechtOverheidsinstellingDerde

 

Resultaat

Een nieuwe bezorgmethode waarmee de dieselbestelbus niet meer nodig is voor pakketbezorging in de stedelijke omgeving, maar waar met slimme ICT en een nieuwe transportfiets de pakketten in de stad worden.

Bijdrage doelstellingen DKTI Transport

De aanleiding voor dit project is de explosieve groei van pakketbezorging door de online bestellingen, waardoor de centra van grote binnensteden dichtslibben door het extra transportverkeer.

De pakketbezorging met dieselbestelbussen zorgt voor veel CO2-uitstoot en verkeersoverlast. Het tij van de onlinebestellingen is niet te keren, maar de grootste pakketbezorger van Nederland, PostNL, wil het leefklimaat verbeteren door milieuvriendelijke alternatieven in te zetten ter vervanging van de dieselbestelbussen. Met deze pilot poogt PostNL inzicht te verschaffen in de technische, economische en maatschappelijke haalbaarheid van de elektrische transportfiets, als alternatief voor de dieselbestelbus.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.