De kern van de aanpak: een stadsbrede benadering waarbij geen mensen worden uitgesloten. Degenen met een kleiner budget kunnen een doe-het-zelf-pakket kopen, maar mensen kunnen ook energieneutraal renoveren.
Doelgroepen
De aanpak omvat ook doelgroepgerichte benadering. Deze is gericht op verenigingen van eigenaren, en ook een wijkgerichte, gebiedsgerichte benadering die aansluiting zoekt bij de wijkbewoners om samen met hen de blok-voor-blok-acties voor te bereiden. Wijk voor wijk bewoners via voorbeeldwoningen, straatambassadeurs een advies op maat te informeren over energiebesparing.
Doelstelling
Het project streeft ernaar om na drie jaar ruim 2000 woningen energetisch te hebben gerenoveerd, dat wil zeggen twee labelsprongen te hebben gemaakt. De verwachting is dat een omvang van 3000 woningen ook haalbaar is.
Straatambassadeurs en 1 loket
Bijzonder is de werving in wijken van straatambassadeurs, die worden opgeleid. Zij gaan samen met hun buren bijvoorbeeld een offerte aanvragen.
De huiseigenaren kunnen één loket bezoeken, één website, waar ze alles kunnen vinden wat ze nodig hebben.
Leerpunten benutten
Een aantal wijken is als test gebruikt; de dingen die daar goed en fout zijn gegaan worden gebruikt als leerpunten voor de volgende wijken.
Tip: zoek aansluiting bij de mensen zelf en probeer achter hun voordeur te komen om in gesprek te gaan. Dat gaat vaak over energieopwekking, zonnepanelen. Van daaruit is het gemakkelijker om door zetten naar energiebesparende maatregelen.