AGV voor de Food Industrie | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

AGV voor de Food Industrie

In de foodsector heeft Van den Akker Electric Engineering B.V. (hierna: VDA) veel ervaring. Éen van de problemen die zij veelvuldig constateert is het transport van processtap naar processtap/machine naar machine. Dit gebeurt meestal met transportbanden of transportbanen. Nadeel hiervan is dat hierdoor het productieproces niet flexibel in capaciteit is en daarbij de routing en lay-out van de productie ook niet flexibel zijn. Hierdoor is het op- of afschakelen van capaciteit duur en is vernieuwing van het proces bij voorbaat kostbaar. Vanuit de roadmap “Factory 2020” wil VDA een strategisch nieuwe ontwikkeling doen:

Een volledige autonome, dus ongeleide, kleine, modulaire Automatic Guided Vehicle (AGV).

 

Doelmarkt is (in eerste instantie) de foodsector. Door de grote diversiteit van productieprocessen, ook binnen de foodsector, wil VDA een modulaire AGV ontwikkelen bestaand uit een aandrijfpunt voorzien van de intelligentie en een modulaire opbouw al naar gelang de toepassing.

VDA heeft ruime ervaring op het gebied van de automatisering van productieprocessen in de foodsector. Intern transport voor de foodsector en het ontwikkelen van aansturingen. VDA was de eerste partij, wereldwijd, dien een champignonverwerkend bedrijf volledig automatiseerde met Profinet, Daarnaast heeft VDA ruime kennis op het gebied van domotica en heeft zij in haar uitgebreide netwerk contacten met TU Delft en TU Eindhoven.

 

In dit project onderzoekt VDA de haalbaarheid van de ontwikkeling van de bovengenoemde AGV, wat een strategische en logische vervolgstap is voor VDA. Het haalbaarheidsonderzoek bestaat uit:

  1. Onderzoek haalbaarheid van de ontwikkeling  van de basismodule, met focus op de aandrijving, stroomvoorziening, oplaadtijd, dimensionering in verband met de gewenste kleine schaal en mogelijke super condensatoren.
  2. Besturingssoftware.
  3. Volledige ongeleide, autonome (decentrale) besturing (incl. oplaadstrategie en communicatie tussen AGV’s).

 

Belangrijke randvoorwaarde is de mogelijkheid tot schaalvergroting die ook nog eens eenvoudig inregelbaar dient te zijn. Dit betekent dat een productiemedewerker eenvoudig een aantal extra AGV’s moet kunnen inschakelen. Daarnaast moet de AGV om zijn as kunnen draaien. Tot slot moet de software uitermate flexibel zijn. Bestaande AGV’s voldoen absoluut niet aan de eisen van VDA, omdat deze veel groter zijn, gebruik maken van accu’s met lange oplaadtijden en/of dieselgeneratoren, niet volledig autonoom (zelfstandig) opereren, voor de geleiding een fysieke verbinding nodig hebben (reflectoren, lijnen, matrixpunten) en daarnaast een continue verbinding nodig hebben met een centraal besturingsorgaan. De beoogde ontwikkeling is derhalve geheel nieuw voor de markt.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.