Consumententextiel: hoogwaardigere inzameling & lokaler hergebruik. | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Consumententextiel: hoogwaardigere inzameling & lokaler hergebruik.

Holy Swap!, Byewaste, Boer Group Recycling Solutions en The Guru Agency slaan de handen ineen om de gebruiksfase van kleding te maximaliseren en de keten van consumententextiel (kleding en andere textielsoorten) na de gebruiksfase (inzameling-sortering-verwerking) circulair én lokaler te maken. Dit doen we door het maken van 1 platform voor de consument, met verschillende diensten aan de achterkant.

Dit platform stimuleert:

1. Maximaal hergebruik van kleding, door middel van een circulair ruilplatform (Holy Swap!, Byewaste, The Guru Agency) & een repair service voor de consument (Holy Swap! i.s.m. partners - tijdens project zoeken en implementeren we partners). Dit levert een vermindering van afval, grondstofgebruik en CO2 op.

2. Consumententextiel en restafval beter te scheiden, door middel van een nieuwe manier van inzamelen, waarmee producten thuis worden opgehaald (Byewaste). Hierdoor wordt textiel bij de poort gescheiden, met de meest zuivere onvervuilde fracties als gevolg.

3. Om de sortering en verwerking naar een hoger niveau te tillen, door het ingezamelde textiel zo hoogwaardige en lokaal mogelijk te sorteren, verwerken en recyclen. (Boer Group Recycling Solutions).

Hierdoor voorkomen we downcycling, reduceren we CO2 met transport, en werken we naar een zelfversterkende keten. Onze ambitie is om in de komende vijf jaar 1,5 miljoen kilo textiel in te zamelen. We schatten in dat we tijdens het project tussen de 100 en 150 ton in te kunnen zamelen. Aan het einde van dit project staat er een krachtige keten, waarin de partners blijven samenwerken, blijvend impact maken en blijven uitkijken naar nieuwe markten om de impact te vergroten. De komende jaren zamelt Curitas (Boer Group) al het textiel van Amsterdam in, dit project is een mooie start om de keten van Amsterdam blijvend circulair te versterken. Het platform is schaalbaar, waardoor deze samenwerking als blauwdruk ingezet kan worden om in de toekomst op te schalen naar andere steden, regio’s en materiaalsoorten.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.