CS-PTO Onderzoeks- en Ontwikkelingsproject | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

CS-PTO Onderzoeks- en Ontwikkelingsproject

Hulpinrichtingen op vrachtauto’s zijn meestal aangedreven door een aparte dieselunit. Een energiezuinig aandrijfprincipe, CS-PTO, moest hierin verandering gaan brengen. In dit project is dit innovatieve concept verder uitgewerkt en een tweetal prototypes ontwikkeld.

Aanleiding: aandrijving hulpinrichtingen op vrachtwagens is niet optimaal
Voor het aandrijven van hulpinrichtingen op vrachtwagens (transportkoelingen, pompen, generatoren, enz.) wordt doorgaans een aparte dieselmotor gebruikt. Uit het oogpunt van energie-efficiëntie en milieubelasting is dat niet ideaal.

Project: CS-PTO Onderzoeks- en Ontwikkelingsproject
Daarom heeft Govers AIS BV het innovatieve CS-PTO-principe ontwikkeld. Met behulp van een compacte Continu Variabele Transmissie (CVT), is het variabele motortoerental van de vrachtwagen omgezet in een constant of optimaal toerental. Hiermee bereikte men dezelfde prestaties als met een aparte dieselunit. Het was de bedoeling de productie van dit systeem in eigen beheer op te zetten in Nederland.

Winst: 2000 tot 4000 liter brandstof per jaar
De verwachte marktpotentie zou zeer groot zijn. Doordat er geen aparte dieslunit meer nodig was, is brandstof en gewicht bespaard. De beoogde besparing was 2.000 tot 4.000 liter brandstof op jaarbasis.

Haalbaarheidsstudie vooraf
Voorafgaand aan dit project is in een haalbaarheidsstudie elf nieuwe concepten op het gebied van CVT-technologie geanalyseerd en getoetst op hun praktische bruikbaarheid. De twee meest belovende CVT-concepten, gebaseerd op het AR-CVT-principe, zijn nu verder uitgewerkt en ontwikkeld tot prototypes. Dit risicovolle en technologisch zeer uitdagende traject is uitgevoerd in samenwerking met academici uit het bedrijfsleven (ook uit het mkb) en wetenschappers van onderwijs- en kennisinstellingen.

Doel: uitspraken over potentie innovatieve CVT-technologie
Doel van het project was om met nieuw opgedane kennis een gefundeerde uitspraak te doen over de toepasbaarheid, produceerbaarheid en energiebesparingpotentie van deze innovatieve CVT-technologie. De projectresultaten moesten bovendien als uitgangspunt dienen voor de ontwikkeling van een uiteindelijke productieversie.

Het project verliep in zeven fasen. Govers AIS BV was verantwoordelijk voor de praktische en inhoudelijke coördinatie, DTI-AT voor de functionele analyse en de TU Eindhoven voor de fundamentele analyse. De CS-PTO zou potentie hebben als zuiniger, efficiënter en goedkoper aandrijfprincipe en de nieuwe standaard zijn voor een groot aantal bestaande hulpinrichtingen.

Titel CS-PTO Onderzoeks- en Ontwikkelingsproject
Penvoerder Govers AIS BV
Contactpersoon Dhr. D.J. de Cloe
Adres Industriestraat 26, 4861 PR CHAAM
Telefoonnummer 0161 49 22 51
E-mail daandecloe@goverset.nl
Website http://www.goverset.nl/nederlands/transport/cspto.htm
Partners DTI Advanced Technologies, Technische Universiteit Eindhoven
Looptijd 21/6/2005 - 31/12/2006
EOS-regeling Nieuw Energie Onderzoek
Projectnummer 0268-05-04-03-005


Geplaatst op: 04-09-2012 | Gewijzigd op: 21-01-2013

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.