Gedurende het project zal er datastream management software worden ontwikkeld die wordt aangeboden als dienst (software-as-a-service, ‘Saas’). De nieuwe software (‘Data Guard’) slaat een brug tussen websitegebruik, dataverwerking en de bron (user) door expliciet te vermelden welke data worden verzameld en met welk doel. Maar de software gaat nog een stuk verder. Het wordt mogelijk om, op individueel niveau, de opgeslagen persoonsgegevens te verwijderen (‘Right to be Forgotten’).
De belangrijkste kennis die op dit moment nog ontbreekt is de interpretatie van de GDPR-wetgeving en wat dit betekent voor de technische invulling van Data Guard. Er bestaat op dit moment een juridische omschrijving van de verordening, maar er is nog geen enkele jurisprudentie waardoor de interpretatie en de praktische invulling van de wetgeving nog ontbreekt. Dit zal pas veranderen vanaf 25 mei 2018 wanneer de wet ook zal worden gehandhaafd. Tijdens het onderzoek zal de juridische, technische, economische en organisatorische haalbaarheid van Data Guard in kaart worden gebracht.
Adversitement, opgericht in 2002, levert dienstverlening die de gehele keten van het datamanagement bestrijkt; van de verzameling en verwerking van data tot de weergave van grote datastromen. Het bedrijf, dat opereert vanuit Uden, maakt de afgelopen jaren een snelle ontwikkeling door. Inmiddels is het bedrijf 40 fte groot en is actief als dienstverlener van bedrijven en overheden in binnen- en buitenland. De werkwijzen en zelf ontwikkelde technologieën van Adversitement onderscheiden zich door een sterke nadruk op de privacy van eindgebruikers en een hoge mate van governance mogelijkheden voor de bedrijven.
Contactpersoon
Peter Lem
0207606076
Website: https://www.adversitement.com/