Waar staat de mkb’er op de digitale ladder? Welke verbeterpunten zijn er en welke stappen kunnen worden gezet? De grootste impact van digitalisering wordt verwacht op het gebied van bedrijfsprocessen, service richting klanten en innovatie van producten1. De grootste drempels om digitalisering door te voeren zijn gebrek aan tijd, financiële middelen en capaciteit. Het toepassen van digitalisering baant de weg naar groeimogelijkheden en efficiënter en klantgerichter werken. In het Living Lab Digitalisering in regio FoodValley ‘DigiLab’ gaan studenten van diverse studierichtingen (naast ICT onder meer mechatronica, food, bedrijfskunde) en niveaus (mbo en hbo) met vragen van mkb’ers aan de slag. De vraag van de ondernemers wordt vertaald naar een opdracht voor studenten. Onder professionele begeleiding (van docenten en experts uit het bedrijfsleven) gaan de studenten aan de slag en worden mkb’ers ondersteund bij digitalisering en het inzetten van technologische innovaties. Centraal staan vraagstukken op het gebied van data science, automatisering, online marketing & sales, robotisering en internationalisering. Vragen en wensen van mkb’ers worden geanalyseerd en de studenten presenteren een advies (roadmap). Kennisdeling- en verspreiding vindt plaats via een digitaal platform en via het ‘mkb-café’. Het Living Lab Digitalisering in regio FoodValley ‘DigiLab’ is een initiatief van: Stichting COG (ROC A12/Technova College en Knooppunt Techniek) ICT Campus Federatie Ondernemers Verenigingen Regio Foodvalley (FOV Regio Foodvalley) Rabobank Vallei en Rijn Regio Foodvalley In september 2020 starten de activiteiten.