E-Health platform Minddistrict | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

E-Health platform Minddistrict

De LEVANTOgroep ondersteunt mensen om het heft in eigen hand te nemen en weer te participeren als een volwaardig burger in de maatschappij. Een actieve deelname aan de samenleving is een belangrijke voorwaarde om tot een betekenisvol en zingevend leven te komen. Onze cliënten hebben allemaal een psychische en/of psychiatrische kwetsbaarheid waardoor zij tijdelijk ondersteuning en begeleiding nodig hebben. LEVANTO werkt vanuit een herstel ondersteunende visie. De visie wortelt in verschillende methodieken, zoals “Positieve gezondheid” (Machteld Huber), Herstel Ervaringsdeskundigheid en Empowerment (Trimbos, Stichting Rehabilitatie ’92) en Krachtwerk (Judith Wolfs) maar kent een op maat gesneden en specifieke vorm, die gericht is op de eigen context. Binnen LEVANTO noemen we dit “Positief Krachtig”. Een herstelproces is persoonlijk, uniek en verloopt nooit volgens een vooropgesteld plan. Het bestaat uit veel verschillende aspecten waaronder, het opnieuw vinden van hoop en het kunnen voelen van zijn of haar eigen positief zelfbeeld, eerste evidente stappen zijn. Hierna is het toewerken naar de eigen regie, het ervaren van zingeving in het leven en weer onderdeel zijn in de wereld om hem of haar heen van groot belang. Zij ervaren weer dat ze zelf achter het stuur zitten van hun eigen leven en kunnen zelf keuzes maken (al dan niet ondersteund door begeleiding en/of andere hulpbronnen). Tijdens de Covid-19 periode was een van de knelpunten dat de wijze van ambulante begeleiding via face-to-face contact bij onze cliënten thuis, niet altijd meer mogelijk was. Thuiswonende cliënten waren onzeker en angstig om besmet te raken, medewerkers die tot de risicogroep behoren konden niet meer volledig inzet worden. Om zorg te dragen voor onze zorg continuïteit en ook cliënten tegemoet te komen, hebben we meer dan voorheen digitale hulpmiddelen ingezet. Hierdoor hebben we ervaren dat onze zorg en ondersteuning op een andere wijze vorm gegeven kan worden. Wat we momenteel nog missen hierin, is een digitale toepassing die gericht op de cliënt/individu, behulpzaam kan zijn bij het bevorderen van zijn/haar herstel. Meerdere mogelijkheden zijn onderzocht, en we denken in de mogelijkheden die Minddistrict biedt een prima E-Health instrument gevonden te hebben die aansluit bij de behoeften van onze cliënten, onze cliënten en de naasten de toegevoegde waarde van digitale zorg ervaren. We zetten Minddistrict binnen de ambulante teams van de LEVANTOgroep in zodat cliënten in de thuissituatie via een combinatie van persoonlijk contact en E-Health zelf weer het heft in eigen handen kunnen nemen. Deze aanpak is reeds afgestemd met de gemeenten in de regio Westelijke Mijnstreek, en zij ondersteunen dit initiatief van harte. We bedienen ongeveer 800 ambulante cliënten in Zuid-Limburg en zijn groeiende in Midden-Limburg. Van deze 800 cliënten willen bij 30% van de cliënten het eHealth platform Minddistrict inzetten. Hierbij starten we in de regio Sittard-Geleen, en rollen het instrument daarna verder uit naar andere regio’s. Vervolgens wordt Minddistrict ook bij onze beschermd woonvoorzieningen en WLZ GGZ cliënten uitgerold. We bedienen in totaal zo een 1.500 cliënten LEVANTO breed: 1. Beschermende Woonvorm/Maatschappelijke opvang; 2. Ambulante begeleiding; 3. Participatie. In deze aanvraag richten we ons op de cliënten die we vanuit onze ambulante afdelingen in de thuissituatie begeleiden. We gaan Minddistrict binnen alle ambulante teams van de LEVANTOgroep inzetten We hebben 800 cliënten in Zuid-Limburg en zijn groeiende in Midden-Limburg. Van deze 800 cliënten willen bij 30% van de cliënten het eHealth platform Minddistrict inzetten. We gaan ervanuit dat dit succesvol zal zijn waarna we het breder gaan uitrollen. De borging van deze implementatie is terug te vinden in: • Het onderzoek dat door de partij Minddistrict zelf is gedaan, nadat zij binnen Europa enorm veel ervaringen hebben opgedaan met het implementeren van deze werkwijze. Zij geven aan dat hun succesfactor 80% is. De verbinding van de digitale wereld in de begeleiding van de ambulante cliënten is ondersteunend, helpend en zorgt voor een verdieping tussen zorgvrager en zorgverlener als de cliënt (zorgvrager) ondersteuning nodig heeft. • Het feit dat cliënten binnen onze organisatie hebben meegedacht over deze implementatie van deze technologie. • Wij hebben een grondhouding van een lerende organisatie en gaan uit van lerend leren, wat we voortdurend in intervisiemomenten zullen borgen. • Gedurende de hele looptijd van het project zullen de (tussentijdse) resultaten op diverse manieren in en buiten het netwerk gedeeld worden. Hierbij zal onder meer gebruik gemaakt worden van bijeenkomsten binnen onze organisatie, terugkoppeling naar onze cliëntenraad en zal de stuurgroep geïnformeerd worden. • De bevindingen van het gehele project worden verwerkt tot een rapport, met de resultaten van het onderzoek, en aanbevelingen voor toepassingen en inbedding in onze organisatie en het geven van scholing voor al onze ambulante medewerkers. • Door het inzetten van specialisten binnen de organisatie worden collega’s geïnspireerd waardoor er draagvlak wordt gecreëerd. Door het inzetten van periodieke evaluatie momenten die worden gestaafd met gemonitorde data, kan de voortgang worden bijgestuurd. De scholing zal een onderdeel worden in ons inwerkbeleid van nieuwe medewerkers.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.