Aanleiding: verbetering PEM-brandstofcel
Het vervangen van de klassieke verbrandingsmotor door brandstofcellen op waterstof levert voordelen op. Een lager energieverbruik, en ook de emissies van CO2, kleine deeltjes en geluid liggen veel lager. De voornaamste technologie, zeker voor voertuigtoepassing, is de PEM-brandstofcel ( PEMFC: Proton Exchange Membrane Fuel Cell ). Op een aantal gebieden zijn nog verbeteringen nodig: rendement, levensduur, afmetingen, bedrijfstemperatuur, systeemcomplexiteit en kosten.
Project: vier speerpunten onderzoek
Speerpunten van het onderzoek zijn 1) het protongeleidende membraan 2) de katalytisch actieve elektroden 3) de flowplaten waaruit een stack is opgebouwd en 4) het systeem als geheel.
Doel: elektrisch rendement omzetting waterstofgas verhogen
Doel is elektrisch rendement van de omzetting van waterstofgas van ten minste 50 procent. De levensduur voor mobiele toepassingen moet minimaal 5.000 uur zijn, voor stationaire toepassingen circa 40.000 uur. Het belangrijkste doel voor de bedrijfstemperatuur is een verhoging van circa 70 °C naar 100-150 °C, door de ontwikkeling van een elektrolytisch membraan.
Resultaten
Door dit project is er meer kennis over levensbedreigende condities en processen, proof-of-concepts van nieuwe materialen, bijvoorbeeld nanogestructureerd elektrodemateriaal, en een beter ontwerp van de totale eenheden (stacks), om deze robuuster en goedkoper te maken.
Dit project is een voortzetting van LT06005.
Titel: |
EOS Consortium PEMFC, 2008 |
---|---|
Penvoerder: |
Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) |
Contactpersoon: |
De heer Bert Rietveld |
Adres: |
Postbus 1, 1755 ZG PETTEN |
Telefoonnummer: |
0224 - 224 56 4452 |
E-mail: |
|
Website: |
|
Partners: |
NedStack Fuel Cell Technology BV en TU Eindhoven |
Looptijd: |
1 april 2008 - 31 maart 2009 |
EOS-regeling: |
Lange Termijn / ECN-consortia |
Projectnummer: |
LT07005 |