Aanleiding: verbetering van PEM-brandstofcellen
Het vervangen van de klassieke verbrandingsmotor door brandstofcellen op waterstof levert grote voordelen op. Een lager energieverbruik, en ook de emissies van CO2, kleine deeltjes en geluid liggen veel lager. De voornaamste technologie, zeker voor voertuigtoepassing, is de PEM-brandstofcel (PEMFC: Proton Exchange Membrane Fuel Cell). Op een aantal gebieden is nog grote verbetering nodig: rendement, levensduur, afmetingen, bedrijfstemperatuur, systeemcomplexiteit en kosten.
Project: concurrerende PEM-brandstofcellen
Speerpunten van het onderzoek zijn het protongeleidende membraan, de katalytisch actieve elektroden, de flowplaten waaruit een stack is opgebouwd en het systeem als geheel. Doel is elektrisch rendement van de omzetting van waterstofgas van ten minste 50 procent. De levensduur voor mobiele toepassingen moet minimaal 5.000 uur zijn, voor stationaire toepassingen circa 40.000 uur.
Resultaten: veelbelovend membraam op basis van nieuwe monomeren
Het belangrijkste doel voor de bedrijfstemperatuur is een verhoging van circa 70 °C nu naar 100-150 °C, door de ontwikkeling van een nieuw elektrolytisch membraan.
Inmiddels is op basis van geheel nieuwe monomeren een veelbelovend membraan ontwikkeld. Het bedrijf MXpolymers en de universiteiten van Delft en Utrecht zijn aan het consortium toegevoegd.
Dit project is een voortzetting van LT07005.
Titel: |
EOS Consortium PEMFC, 2009 |
---|---|
Penvoerder: |
Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) |
Contactpersoon: |
De heer Bert Rietveld |
Adres: |
Postbus 1, 1755 ZG PETTEN |
Telefoonnummer: |
0224 - 224 56 4452 |
E-mail: |
|
Website: |
|
Partners: |
NedStack Fuel Cell Technology BV en TU Eindhoven |
Looptijd: |
1 april 2009 - 31 maart 2010 |
EOS-regeling: |
Lange Termijn / ECN-consortia |
Projectnummer: |
LT08005 |