Fuel cell inland vessel | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Fuel cell inland vessel

Doel van dit project is de ombouw van een klasse V 208 teu containerbinnenvaartschip met dieselaandrijving naar een binnenschip met 100% elektrische aandrijving met waterstof brandstofceltechnologie, waarbij alle verbrandingsmotoren zijn verwijderd. Het binnenschip zal op een normale lijndienst tussen Rotterdam Maasvlakte en Meerhout België worden ingezet. Het schip is het eerste binnenvrachtschip ter wereld, dat louter elektrisch wordt aangedreven op basis van brandstofceltechnologie. Naast de ombouw op zich geeft het project een rijkdom aan inzichten die bijdragen aan een leidraad voor implementatie van waterstoftechnologie in de binnenvaart. Deze leidraad zal algemeen toepasbaar zijn voor het retrofitten van binnenvaartschepen van vergelijkbare types en/of vaarprofielen en daarmee bestaande drempels voor andere partijen verlagen om over te stappen op waterstoftechnologie. De subsidie vanuit de SDS-regeling wordt benut voor de detailed engineering, productie, testen en installatie van de innovatieve delen voor de ombouw: - Brandstofcellen PEMFC technologie (proton-exchange membrane fuel cell) 3 x 275 kW = 825 kW vermogen voor aandrijving en hulpsystemen. - Energieopslagsystemen 210 kWh voor piekvermogen. Het project loopt van 7 augustus 2020 tot en met 30 april 2021; het schip zal vanaf 1 mei 2021 operationeel worden ingezet.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.