Een diesel-elektrische generator is een combinatie van een dieselmotor en een aan de as van de dieselmotor gekoppelde generator, die elektrische energie levert bij 50 Hz spanning. Diesel-elektrische generatoren worden bijvoorbeeld gebruikt voor de elektriciteitsvoorziening aan boord van schepen, in rampgebieden, bij mobiele attracties en wegwerkzaamheden.
Aanleiding: te hoog brandstofgebruik
De huidige diesel-elektrische omzetters draaien met een constant toerental van 3.000 rpm, om de frequentie van de spanning uit de generator op 50 Hz te houden. Dit is ook het geval bij een lage elektrische belasting aan de uitgang van de generator. De diesel-elektrische generator gebruikt daardoor te veel brandstof (diesel) in verhouding tot de gevraagde hoeveelheid elektrisch vermogen aan de uitgang van de generator. Daarnaast produceren ze onnodig veel lawaai en vervuiling.
Project: slimme electronica en energiemanagementsysteem
Het project had als doelstelling om de ontwikkeling van een nieuw systeem te ontwikkelen dat de hoeveelheid diesel die de motor verbruikt, afstemt op de energievraag. Bij geringe vraag naar elektrische energie draait de dieselmotor langzamer. De generator draait dan ook langzamer en levert een spanning met een lagere frequentie dan 50 Hz, maar levert wel de juiste hoeveelheid energie. Vermogenselektronica achter de generator zet de spanning en de frequentie aan de uitgang van de generator om in de spanning en de frequentie die het aangesloten apparaat nodig heeft. Een energiemanagementsysteem stuurt de dieselmotor, de generator en de vermogenselektronica zodanig aan dat de diesel-elektrische generator een minimum aan diesel gebruikt. Het energiemanagementsysteem maakt daarnaast gebruik van accu's, de gevraagde specificaties en de beschikbaarheid van de te leveren energie waarborgen. Speciale aandacht was nodig voor de temperatuurhuishouding binnen het te ontwikkelen systeem.
Resultaat: stiller, schoner, 42 procent zuiniger
Het project onderzocht en ontwikkelde nieuwe thermische technologieën voor de koeling van de dicht op elkaar gepakte dieselmotor, generator en vermogenselektronica. De diesel-elektrische generator is daarmee stiller, schoner en 42 procent zuiniger. Daarbij was het streven ook gericht op compactheid, omdat gebruikers dat tegenwoordig vereisen.
Titel | GenPowerBox |
Penvoerder | Mastervolt BV |
Contactpersoon | De heer A. van Zwam |
Adres | Postbus 22947, 1100 DK AMSTERDAM |
Telefoonnummer | 020 - 342 21 68 |
avanzwam@mastervolt.com | |
Website | www.mastervolt.com |
Partners | TU Delft |
Looptijd | januari 2007 - januari 2011 |
EOS-regeling | Innovatiesubsidie Samenwerkingsprojecten |
Projectnummer | ISO64014 |
Geplaatst op:
04-09-2012
|
Gewijzigd op:
21-01-2013