Grootschalige Energieopslag uit afgeschreven deelscooteraccu’s | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Grootschalige Energieopslag uit afgeschreven deelscooteraccu’s

StoredEnergy Projects wil samen met elektrische scooterproducent NIU, softwarebedrijf JKK.engineering, specialist op het gebied van 2nd-life batterijen PortaBolt en Squadra Machine Learning uitzoeken hoe we de keten van afgeschreven scooteraccu’s naar grootschalige energieopslagsystemen kunnen sluiten. Het uiteindelijke doel hiervan is om grootschalige energieopslagsystemen, formaat zeecontainer, op basis van gebruikte scooteraccu’s in te zetten om het Nederlandse elektriciteitsnetwerk in balans te brengen.

Er zijn al tal van voorbeelden van containergrootte energieopslagsystemen die commercieel worden ingezet om de energietransitie te versnellen. Wij willen dit gaan doen met systemen op basis van afgeschreven scooterbatterijen. Er komt de komende jaren namelijk een grote golf van afgeschreven scooteraccu’s op ons af. Helaas is de keten daarvoor nog niet zo goed uitgerust als bijvoorbeeld elektrische auto’s. Er is nu nog geen betaalbare recyclingmethode voor deze batterijen. Wij willen afgeschreven scooteraccu’s een tweede leven geven en daarmee de verwerkingsindustrie meer tijd geven om met betere en goedkopere manieren van recycling te komen.

Centraal staat de keten van scooteraccu’s. We hebben alle partijen aan boord: van de Chinese fabrikant NIU, PortaBolt en Squadra Machine Learning voor analyse en opbouw nieuwe battery packs, tot JKK.engineering en StoredEnergy Projects voor de exploitatie en vermarkting van het eindproduct. Het gewenste resultaat is een samenwerking tussen ketenpartners die klaar is het toekomstige aanbod van afgeschreven deelscooteraccu’s te upcyclen tot grootschalige energieopslagsystemen die de energietransitie betaalbaar maken. We maken gebruik van de ervaringen die NIU al in China heeft opgedaan, door het gebruik van machine learning versnellen we het analyse- en productieproces en we bieden marktpartijen (in de toekomst) een circulair energieopslagsysteem. Op dit moment hebben afgeschreven lithiumbatterijen een negatieve waarde van € 2 à € 3 per kilogram. In een elektrische scooter zit al snel 10 kilogram aan batterijen. Het afvoeren van een battery pack kost dus tussen de € 20 en € 30. Wij willen juist waarde toevoegen, door de levensduur met een aantal jaren te verlengen.

In een eerder traject, met een ander consortium, zijn de kansen van thuisbatterijen op basis van deelscooteraccu's onderzocht. Hierbij deden onder andere deelscooterexploitanten Check en felyx mee. Conclusies uit dat traject zijn onder meer dat deze deelscooterexploitanten geen producentenverantwoordelijkheid hebben. Ook kan een verdienmodel voor thuisbatterijen nog wel even uitblijven. Vandaar dat we in deze aanvraag ons richten op grootschalige energieopslagsystemen, die al een bewezen verdienmodel hebben. Ook is scooterfabrikant NIU direct betrokken nu.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.