Haalbaarheidsonderzoek CO2 reductie door logistieke Omni-channel retail strategie | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Haalbaarheidsonderzoek CO2 reductie door logistieke Omni-channel retail strategie

Retailers ervaren grote uitdagingen met het afstemmen van hun supply-chain en logistieke operatie op de nieuwste eisen van de consument. De groeiende omzet uit online sales bij retailers uit m.n. e-commerce kanalen zorgt voor verhoogde druk op distributiecentra en logistieke processen. Retailers worden gedwongen op maximum capaciteit te draaien met vaak een indrukwekkende e-commerce omzet als gevolg, maar met als keerzijde hoge operationele en logistieke kosten en toenemend wegverkeer met dus verhoogde CO2 uitstoot. Ruim een kwart van de CO2 uitstoot afkomstig uit het wegverkeer betreft bestelauto?s met de levering van goederen. Omni-channel Retailing is een nieuw begrip en gaat in op het veranderende gedrag van de klant. In plaats van te kiezen voor 1 verkoopkanaal (online of fysiek in de winkel) combineert de klant meer en meer de verschillende verkoopkanalen. Deze klant bezoekt websites, bekijkt het productaanbod via mobiele applicaties en bezoekt de traditionele fysieke winkel, die als showroom wordt gezien, om het product aan nader onderzoek te onderwerpen. Zij is prijsbewust en zoekt nog het liefst in de showroom zelf via de smartphone of point-of-sales (grote touchscreens) in de winkel naar alternatieven. Deze nieuwe manier van shoppen heeft ingrijpend effect op operationele en logistieke processen in de Retail. Denk aan een toenemend aantal retouren en dus bezorg- ?n ophaalritten (en C02 uitstoot) maar ook nee-verkopen, omdat de juiste artikelen niet op de juiste winkellocatie op de juiste tijd liggen. Dit is direct het probleem waarop dit haalbaarheidsproject

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.