Jongeren ondersteunen regie te nemen. Jongeren willen invloed op hun leven en mee doen in de samenleving. Voor zo’n 10% van de jongeren lukt dat moeilijk. Zij voelen zich belemmerd door meervoudige problematiek. Het project richt zich op het ontwikkelen van een serious game dat aantrekkelijk is voor deze en andere jongeren en hun ondersteunt in zelfregie en het maken van keuzes. Zodat zij grip krijgen op hun leven en zich gezonder en gelukkiger voelen.
Daarnaast bouwen zij via de game een eigen gezondheidsdossier op. Zij kunnen, als ze dat willen, hun gezondheidsinformatie delen met zorg en hulpverleners, dankzij koppeling met de internationale ICF classificatie. Doordat jongeren betere keuzes maken en regie nemen op hun leven, neemt de behoefte aan zorg en ondersteuning af. Daarmee draagt deze game bij aan het verminderen van de maatschappelijke kosten die gedragen worden door gemeenten en zorgverzekeraars.
Bundeling van krachten
De serious game wordt in co-creatie met jongeren ontwikkeld, zodat het aansluit op hun behoeften en hun wereld. Dit ontwikkelproces wordt begeleid door Panton, ontwerpers voor de zorg. Ook wordt er een game bedrijf bij betrokken. De kennis op het gebied van activeren en de ontwikkeling van mensen en op het gebied van registratie daarvan wordt ingebracht door Bettery. Voorts wordt het ontwikkelproces ondersteund door 5 kennnisinstituten De ontwikkeling gebeurt in de regio Deventer. Omdat er daar al sprake is van een gezamenlijke visie en samenwerking.
Gemeente Deventer, Eno Zorgverzekeraar en de lokale jeugdinstellingen Tactus en Raster werken mee in het project. Door betrokkenheid van deze partijen kan gedurende het ontwerpproces het economisch perspectief worden getoetst en aangescherpt.
Projectleider
Hilbrand Jacobs: info@hilbrandjacobs.nl / +31 6 1343 4403