HiDryPEM; Hoge Temperatuur Membraan voor de PEMFC | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

HiDryPEM; Hoge Temperatuur Membraan voor de PEMFC

Auto’s rijden in de toekomst op waterstof. Daarvoor zijn brandstofcellen nodig, waarbij de PEM-brandstofcel vooralsnog de hoogste ogen gooit. Het type membraan dat momenteel in deze cellen wordt gebruikt, kent echter een groot nadeel: een gering temperatuurbereik. ECN heeft een materiaal ontdekt dat bij aanzienlijk hogere temperaturen kan werken. Daarmee maken ze in dit project een prototype cel.

Aanleiding: brandstofcel met polymeer-elektrolytmembraan
Naar verwachting gaat brandstofceltechnologie een steeds grotere rol spelen in de automobielindustrie. Daarbij gaat het in het bijzonder om de brandstofcel met een polymeer-elektrolytmembraan (PEMFC). Het huidige type membraan dat wordt gebruikt kent als nadeel dat het zeer goed moet worden bevochtigd om te kunnen functioneren. Dit maakt het complete brandstofcelsysteem complex en duur. Bovendien kan het systeem hierdoor niet boven de circa 80 °C werken. De automobielindustrie ziet verhoging van de bedrijfstemperatuur tot 120 à 150 °C als noodzakelijke voorwaarde om de prijs-prestatieverhouding van aandrijflijnen met brandstofcellen te verbeteren.

Oplossing: nieuw type membraan
Idealiter komt er een membraan dat kan werken in het temperatuurgebied van minus 20 tot plus 120 à 150 °C, zonder dat bevochtiging nodig is voor het protonentransport door het membraan. Tegelijk moet zo’n membraan gasdicht zijn en bestand tegen de elektrochemische, thermische en oxiderende omstandigheden in een PEM-brandstofcel.

Project: prototype nieuw membraan ontwikkelen
ECN heeft recentelijk een nieuw uniek materiaal ontwikkeld dat uitgangspunt kan zijn voor zo’n nieuw type membraan. Van het materiaal zijn pillen geperst waarmee protongeleiding onder droge condities en bij een temperatuur van 150 à 160 °C is aangetoond. Op het materiaal is patent aangevraagd. Het zou een grote doorbraak zijn als een membraan van dit materiaal onder de beoogde bedrijfscondities gedurende langere tijd goed functioneert.

Doel
Een prototype van een cel met zo’n membraan opleveren. Bij succes wordt de PEMFC elektrochemische aandrijflijnen uiteindelijk niet alleen goedkoper maar vooral ook simpeler. Bovendien wordt de toepasbaarheid vergroot onder uiteenlopende klimatologische condities. Hierdoor zou grootschalige marktintroductie van PEM-brandstofcellen dichterbij komen.

Titel HiDryPEM; Hoge Temperatuur Membraan voor de PEMFC
Penvoerder Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN)
Contactpersoon dhr. R.K.A.M. Mallant
Adres Postbus 1, 1755 ZG Petten
Telefoonnummer 0224 – 56 49 49 (algemeen) of 0224 – 56 45 89 (direct)
E-mail mallant@ecn.nl
Website www.ecn.nl/bct
Partners -
Looptijd april 2005 – maart 2007
EOS-regeling Lange Termijn - Nieuw gas/schoon fossiel
Projectnummer EOSLT01024


Geplaatst op: 04-09-2012 | Gewijzigd op: 21-01-2013

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.