Implementatie Beeldschermzorg huisartsenpost Zuid-Kennemerland | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Implementatie Beeldschermzorg huisartsenpost Zuid-Kennemerland

Dit project vindt plaats bij de huisartsenpost van de regio zuid Kennemerland (Stichting Spoedpost Zuid Kennemerland) en wordt uitgevoerd door de Huisartsen Coöperatie Zuid Kennemerland welke de ondersteuning organiseert voor de huisartsenpost en alle huisartsen in de regio. Het betreft de implementatie en opschaling van de juiste vorm en oplossing van Beeldschermzorg voor triage en eConsults – van een van de shortlisted bestaande beeldbel leveranciers – bij de huisartsenpost en de daaraan verbonden 119 huisartsen in zuid Kennemerland. Hiermee wordt Beeldzorg mogelijk voor 295.546 ingeschrevenen/patiënten in de regio. De huisartsen in zuid Kennemerland trachten met de inzet van beeldbellen onder meer: • triage op afstand mogelijk te maken voor alle zorgmomenten, met snelle doorverwijzing en monitoring/follow-up waar nodig – fysieke contactmomenten te verminderen tussen patiënten en zorgverleners (in de huisartsenpost en praktijken) tijdens de Corona crisis, om hiermee risico op besmetting en verspreiding te verlagen; • voorkomen dat mensen hun zorg behoefte (te lang) uit gaan stellen waardoor er meer complicaties kunnen optreden op latere termijn (die leiden tot verlaging gezondheid/welzijn) Invoering van Beeldschermzorg zal daarmee bijdragen aan het borgen van continuïteit van huisartszorg, het verkleinen van het besmettingsrisico en het reduceren van zorg uitstel, waardoor ook verdere gezondheid en zorgcapaciteit problemen op middellange termijn worden voorkomen. De huisartsen van de huisartsenpost in zuid Kennemerland willen graag zo snel mogelijk beeldbellen toevoegen als optie voor consult/zorg op afstand en aanbieden aan alle 295.000 ingeschrevenen in hun regio. Het is de verwachting dat tussen de 35-45% van huisarts consulten tijdens een mogelijke wave op afstand kunnen worden uitgevoerd. De minimale target voor dit project ligt daarmee op een opschaling tot gemiddeld 20% van de consulten over de periode van 8 maanden vanaf september 2020. Het project heeft als doel om snel een juiste selectie te maken voor een goede en veilige beeldbel oplossing, die makkelijk te gebruiken is door zorgverleners op de huisartsenpost/in praktijken en patiënten, en deze op een professionele en efficiënte wijze binnen een korte termijn te implementeren en op te schalen. Allereerst wordt daartoe de juiste en veilige technologie/oplossing voor beeldbellen geselecteerd uit de beschikbare toepassingen en leveranciers. Daarna volgt de voorbereiding en contractfase, waarin afspreken en contracten ten behoeve van AVG, de Service Level Agreement en de wijze van uitrol worden afgesproken met de leverancier(s). In de volgende fases wordt de communicatie naar ingeschrevenen en eigen medewerkers in gang gezet en zullen de gebruiks- & werkinstructies voor (HAP)medewerkers en patiënten opgesteld worden en gezorgd worden voor ordentelijke (deels continue) opleiding. De gekozen leverancier zal samen met projectteam verantwoordelijk zijn voor het juist en veilig uitvoeren van de technische installatie en uitrol. Projectleider zal het hele traject begeleiden en zorg dragen voor projectplanning & monitoring om het implementatie plan binnen de tijd en kosten uit te voeren. In de laatste fase zal het traject ook geëvalueerd worden en zullen voorstellen voor (langere) termijn verbeteringen worden voorgesteld. Tijdens het traject zal, samen met zorgverzekeraar en de huisartsen, de structurele financiering van beeldschermzorg worden uitgewerkt zodat na de projectfase deze digitale consultvorm een integraal onderdeel kan worden van de huisartsenzorg in zuid Kennemerland.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.