Implementatie en integratie beeldschermzorg en communicatieplatformen | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Implementatie en integratie beeldschermzorg en communicatieplatformen

Om in deze COVD-19 periode en in de toekomst kwetsbare en minder-/niet mobiele patiënten in de huisartsenpraktijk adequate zorg te kunnen blijven bieden, willen men starten met, en duurzaam gebruik gaan maken van, beeldbellen door praktijkondersteuner (POH) en huisarts. Daarnaast wil men de reeds bestaande e-health toepassingen (zie ook hieronder) beter gaan benutten door personeel en eindgebruikers te onderwijzen en werkprocessen te optimaliseren.

Knelpunten zijn de volgende:

  • Kosten aanschaf hardware en onderhoudskosten software/ICT.
  • Het ontbreken van een goede implementatie van werkprocessen ten aanzien van beeldbellen in de praktijk. Onbekendheid c.q. onvoldoende vertrouwd zijn met het medium bij personeel.
  • Onkunde/onbekendheid bij patiënten en personeel om op een vertrouwde manier gebruik te maken van deze vorm van communicatie. Digitale vaardigheid is laag.
Door allereerst de hardware/software te regelen, vervolgens het personeel (ook assistentes) op te leiden, de juiste werkprocessen te organiseren en ten slotte de patiënten waar nodig te ondersteunen in het gebruik maken van de beeldbel-mogelijkheden (en reeds bestaande e-health toepassingen) wil men minimaal 25% van de contacten van POH’s op de langere termijn door een beeldbelcontact vervangen. In eerste instantie zal iedere ketenzorg-patiënt, ouderenzorgpatiënt en GGZ-patiënt worden uitgenodigd om gebruik te maken van deze mogelijkheid. Voor de huisartsen is het doel dat op het eind van het project beeldbellen een gelijkwaardige contactmogelijkheid is ten opzichte van reguliere consulten en telefonische consulten. Dit betekent dat elke huisarts dagelijks gebruik maakt van beeldbellen bij 1 of meerdere contacten. Er zal een mobiele werkplek worden aangeschaft waarmee POH’s ouderenzorg en somatiek patiënten thuis kunnen, waarbij direct contact mogelijk is met de huisarts en patiënten onderwezen kunnen worden in de mogelijkheden van digitaal contact met de POH. Thuiswerkplekken voor artsen en POH’s worden gerealiseerd, om in geval van COVID klachten/quarantaine ook vanuit huis zorg te kunnen blijven leveren. Na deze investering, blijven we in de mogelijkheid om vanuit huis zorg te kunnen leveren, voorzien. Om patiënten meer bekend te maken met de mogelijkheden zal informatiemateriaal worden opgesteld en worden patiënten actief uitgenodigd om gebruik te maken van beeldbellen. Tevens zal contact worden gezocht met gemeente en welzijn (o.a. bibliotheek en wijkcentrum) om samen te zoeken naar ondersteuning van patiënten bij digitale gezondheidszorg.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.