Implementatie sociale zorgrobot Careyn | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Implementatie sociale zorgrobot Careyn

COVID-19 heeft een grote impact op de continuïteit van de diensten van Careyn. Aan de ene kant is de druk op zorgmedewerkers enorm toegenomen en aan de andere kant vallen essentiële diensten weg die voor cliënten thuis van cruciaal belang zijn.

Om de continuïteit van deze diensten te waarborgen en cliënten extramuraal zo veel mogelijk te blijven ondersteunen in deze moeilijke tijden wil Careyn versneld de 'Tessa' implementeren. Niet alleen nu, maar ook voor de toekomst biedt deze oplossing verdere mogelijkheden voor meer efficiëntie en betere kwaliteit van de Careyn diensten in de wijk. De sociale robot 'Tessa' is een hulpmiddel wat mensen met een cognitieve beperking helpt om zelfstandiger te leven met verbale begeleiding. Tessa spreekt berichten uit die worden ingesteld door mantelzorgers of zorgverleners. Zo kan Tessa zorg op afstand bieden door mensen te activeren of structuur aan te brengen, bijvoorbeeld door te herinneren aan medicijninname, bezoek van een hulpverlener/familie, of te drinken op een warme dag, persoonlijke verzorging of om zelfstandig op te staan. Careyn heeft recent een kleinschalige pilot afgesloten met de Tessa van Tinybots. In deze pilot hebben 7 cliënten deze uitgetest. De resultaten van deze pilot zijn positief bevonden, zowel op de zelfredzaamheid en eigen regie van de cliënt als op de efficiëntie en doelmatigheid van de zorg in de wijkteams. Op basis van deze ervaringen en de huidige urgente situatie rondom een nieuwe Covid-19 golf, wil Careyn de Tessa verder opschalen en implementeren. De Tessa zal structureel bij 22 cliënten worden ingezet. De inzet van Tessa zal geïnitieerd worden vanuit de zorgteams in de wijk. Samen met de cliënt en waar mogelijk met het sociaal netwerk en de mantelzorger wordt besproken of de inzet van Tessa passende zorg is. Waar mogelijk wordt de mantelzorger betrokken voor het toevoegen van sociale herinneringen. Een goede mix tussen sociale en zorginhoudelijke herinneringen draagt, naast een instructie op maat, bij aan de acceptatie en het succes van Tessa. Dit project zet Tessa in bij een nieuwe groep cliënten, maar is ook cruciaal voor de adoptie bij zorgteams en verdere opschaling van de Tessa. Het project bereidt de duurzame inzet voor, door de operationele- en zorgprocessen te ontwikkelen, en duurzame financiering af te stemmen voor de lange termijn, waardoor uiteindelijk een groter aantal cliënten gebruik kan maken van de Tessa. Het project overbrugt hiermee de fase van kleinschalige pilot naar een grootschalige implementatie.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.