Lasertram | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Lasertram

Personentransport in Nederland, maar ook zeker daarbuiten staat zwaar onder druk. Files zijn vervuilend en belasten de economie. Alternatieven via het spoor hebben hun eigen problemen, met hoge uitval, vertragingen en beperkte capaciteit. Binnen het spoorverkeer, dus zowel trein, tram als metro is de uitval te hoog. Met name in de herfst is dit een groot probleem. Een belangrijke oorzaak in dezen is een verlies aan grip. Dit zorgt voor een lange remweg (vaak een verdubbeling) en langzamer optrekken.? ? Het zorgt in het ergste geval voor uitval van trams, maar altijd zorgt het voor een verlies aan efficiëntie, zowel in stroomverbruik als in schade aan het spoor en de wielen. Probleem is dat de rails glad worden doordat er bijvoorbeeld blaadjes op terecht komen die platgereden worden (waardoor plantolieën op het spoor komen), maar ook door vocht, afval en roest kan het spoor te glad worden. Weinig wrijving is in beginsel natuurlijk goed, doordat een lage weerstand het energieverbruik verlaagt. In deze situaties ontstaat echter een situatie waarbij de gladheid veel te hoog is. ? ? LT wil onderzoeken of het mogelijk is een LaserTram te ontwikkelen die als Railhead Delivery System onder een tram aangebracht kan worden, welke met lasers het spoor als het ware schoonstraalt terwijl de tram rijdt. Met behulp van lenzen en optica kan gericht een krachtige laserbundel gericht worden. Idee is om de gladde toplaag zo weg te halen. Hierdoor kan een mooi en egaal spoor gerealiseerd worden, waardoor de uitval lager wordt.?

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.