Lichtere en exotische materialen bij rompconstructies | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Lichtere en exotische materialen bij rompconstructies

Het beoogde vervolgtraject omvat de ontwikkeling van een lichtgewicht scheepsromp en opbouw gebouwd in een combinatie van carbon met glasvezel, (versterkt met een primer die past op bestaande of nieuwe harstypen). Het project sluit aan bij de Topsectoren HTSM-ICT (Roadmap “High Tech Materials”1) programmalijn Hybriden en composieten: er zijn nog veel mogelijkheden om de ratio van sterkte en gewicht van een scheepsromp te verbeteren in combinatie met het verminderen van de kosten. Verder past de aanvraag ook in de topsector Chemie (programmalijn 2c; Superieure Materialen). Met het idee van Contest/Conyplex wordt de stijfheid en sterkte van rompen verhoogd, met een substantiële gewichtsreductie tot gevolg. Dit past precies binnen het speerpunt “Effectiever/efficiënter” van de programmalijn Superieure Materialen. Ook sluit dit goed aan bij het doel om nieuwe materialen te introduceren om gewichtsafname en stijve en sterkere rompen te realiseren binnen de scheepsbouw, zoals geformuleerd in de Roadmap “High Tech Materials”. Binnen de scheepsbouw zal de lichtere stijvere rompenbouw zorgen voor een gewichtsafname zorgen voor betere schepen en het milieu. Dit milieuvoordeel komt ook nadrukkelijk terug in het gebruikte materiaal. Koolstofvezels hebben een lagere ecologische voetafdruk dan de kunststofvezels en aluminium. Zowel binnen de programmalijn ‘Superieure Materialen als in de Roadmap “High Tech Materials” is een lagere milieu-impact een speerpunt.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.