M2 | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

M2

Iedereen heeft een stukje van de aarde nodig om te leven. Dit stukje is nodig om bijvoorbeeld je voedsel te verbouwen, je huis te verwarmen, je afval te laten verwerken, je kleding te produceren of naar je werk te reizen. Per persoon hebben we op aarde ongeveer 4 voetbalvelden beschikbaar. De gemiddelde Nederlander gebruikt er wel 12.

Onze missie

stap 1: bewustwording creëren van onze (over)consumptie

stap 2: laten zien dat met het aanpassen van ons eetpatroon een grote impact kunnen hebben op dit probleem, specifiek met behulp van koolzaadeiwitten, verkregen uit een reststroom van de productie van koolzaadolie.

stap 3: anderen inspireren om ook een bijdrage te leveren aan dit probleem.

Doelstelling

De doelgroep verleiden meer plantaardig te eten door een divers, smakelijk, aantrekkelijk, volwaardig, duurzaam en gemakkelijk alternatief te bieden. Met volwaardig wordt bedoeld dat ook rekening wordt gehouden met de behoefte aan andere nutriënten dan eiwitten, nutriënten welke normaliter via de consumptie van vlees worden verkregen, zoals bijvoorbeeld vitamine B12.

Product(lijn):

Bake, shake- en soup-mixes als ook kant en klaar producten op basis van plantaardige eiwitten van de raapzaadplant.

Haalbaarheidsonderzoek

Het duurt nog zeker twee jaar voordat er grote volumes koolzaadeiwitten beschikbaar zijn. Deze tijd willen wij graag gebruiken om lekkere en voedzame maaltijden te ontwikkelen op basis van eiwitpoeder van de koolzaadplant. Dit kunnen we niet alleen. Samen met De Krat gaan we kijken hoe mensen koken met eiwitpoeder ervaren; de Universiteit van Wageningen gaat voor ons onderzoeken welke voedingsstoffen precies nodig zijn om een goed alternatief voor vlees te kunnen bieden; DSM gaat ons voorzien van de nodige volumes koolzaadeiwitten en ons bovendien helpen met productontwikkeling; en Raphaels gaat ons helpen bij het marktonderzoek. We willen graag weten hoe mensen het vinden om met koolzaadeiwitten te koken en wat ze vinden van onze plannen, zodat we hier rekening mee kunnen houden bij de ontwikkeling van onze producten.

Over SOUR

SOUR (spreek uit: “So yoU aRe”) is een start-up welke het afgelopen jaar gefermenteerde groenten op de markt heeft geïntroduceerd. Oprichter Marieke Smidt wil samen met Marjan de Jong meer bijdragen en daarom wil SOUR plantaardige eiwitpoeders van de koolzaadplant introduceren.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.