Merino | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Merino

Merino is gebaseerd op de persoonlijke ervaringen van de aanvrager met de curatieve behandeling van borstkanker. Tijdens de behandelings- en herstelperiode heeft zij ervaren hoe lastig het is om vrienden en familie voldoende te betrekken. Dit heeft gevolgen voor de praktische en emotionele steun die zij kunnen geven, wat essentieel is voor het aanpassen aan de ziekte. In haar contacten met zorgverleners en lotgenoten, ontdekte zij dat ook andere patiënten graag willen dat vrienden, familie en collega’s een actievere rol spelen, maar dat dit in de praktijk onvoldoende lukt. Merino speelt hierop in.

Merino is een digitaal platform (app) dat gaming elementen gebruikt om patiënten met een ernstige, langdurige aandoening én hun sociale netwerk te coachen en te stimuleren om een actieve rol in het behandel- en herstelproces te spelen. Centraal staat het verhaal van de patiënt, dat gedeeld wordt met het sociale netwerk. Op basis van het verloop van de mentale en fysieke gezondheid, gebruikt het platform serious gaming technieken om keuzes op het gebied van voeding, beweging, dagelijkse en sociale activiteiten te stimuleren. Al deze keuzes en de ondersteuning uit het sociale netwerk dragen bij aan het herstel en/of de aanpassing aan ziekte.

Haalbaarheidsonderzoek

De doelstelling van het haalbaarheidstraject is het ontwikkelen van een realistisch plan voor Merino, waarmee we investeerders kunnen overhalen om de volgende fase te financieren en Merino echt te bouwen. Om dit doel te bereiken, bewandelen we de volgende drie sporen:

  • Het conceptontwerp: is dit wat mensen willen?
  • De technische haalbaarheid: is het technisch mogelijk en haalbaar?
  • Het economische perspectief: hoe krijgen we dit naar de markt?

In sprints wordt toegewerkt naar een gevalideerd ontwerp voor Merino. Steeds wordt een lean-cyclus van ‘build, measure, learn’ doorlopen. Bij de juiste stakeholders doen we onderzoek, verzamelen we input en feedback. Zo kunnen we de inhoudelijke focus en ontwerpen tussentijds bijsturen. Naar verwachting zijn er 4 sprints nodig om naar een haalbaar ontwerp voor Merino te komen.

De organisatie

De aanvrager is ConnectedCare Services BV, eHealth design agency. De missie van het bedrijf is om de dagelijkse zorgbeleving te verbeteren, door technologie in te zetten als middel om samenwerking tussen zorgvragers en (informele) zorgverleners te versterken. Het bedrijf bestaat sinds 2013 en werkt met een team van 10 gepassioneerde mensen in Arnhem. ConnectedCare heeft ruime ervaring met projecten waarin digitale platformen in de zorgcontext worden ontwikkeld in samenwerking met diverse (Europese) consortia.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.