MIT-R&D-Samenwerkingsproject | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

MIT-R&D-Samenwerkingsproject

In de afgelopen jaren heeft Donkervoort een nieuwe productie technologie ontwikkeld genaamd: X-Core. De technologie maakt het mogelijk om op een kosten- en energie effectieve wijze koolstofvezelversterkte kunststof componenten te ontwerpen. X-Core bestaat uit een kernmateriaal, dat drukken genereert tijdens de productie cyclus. Hierdoor is het mogelijk om kostbare autoclaaf processen te vermijden. Daarnaast is het mogelijk om producten te produceren in een gesloten mal, waardoor er minder vezel materiaal nodig is, niet verlijmd hoeft te worden en bijna niet nabewerkt hoeft te worden.

De X-Core schuimkern beschikt over superieure materiaal eigenschappen, zoals energie absorptie bij impact, treksterkte, compressie sterkte en rek. Verschillende internationale autofabrikanten hebben interesse getoond in de technologie en er is een samenwerking gestart voor het doorontwikkelen van X-Core naar serie productie. Hiervoor is aluminium tooling ontwikkeld, bestand tegen hoge drukken, om de componenten in een industriële oven te “curen”.

Uit gesprekken met jachtbouwer Wajer&Wajer Yachts B.V. kwam naar voren, dat ook in de scheepsbouw een stijgende vraag is naar lichtere constructies. In de scheepsbouw zijn de componenten vele malen groter dan in de automobiel industrie. Hierdoor is het kostentechnisch niet mogelijk om een autoclaaf toe te passen. Daarnaast maken de grote productiemallen het erg lastig om te werken met hoge drukken. Daardoor is de scheepsbouw overgeleverd aan productie processen zoals vacuum injectie. Maar juist door de relatief lage drukken in dit productieproces, is veel extra hars en vezelmateriaal nodig. Daarnaast is er veel nabewerking nodig om de verschillende componenten met elkaar te verlijmen.

Door het productieproces van Donkervoort toe te passen op de scheepsbouw zou dus veel materiaal, energie, arbeid en kosten bespaard kunnen worden. Echter, zouden de productiemallen voor een scheepsromp van aluminium gemaakt worden, dan zou dit resulteren in enorm grote, zware, onhandelbare en zeer kostbare mallen. Deze mallen zullen daarnaast met veel energie opgewarmd moeten worden, vanwege deze enorme massa. Daarnaast zal voor dit opwarmen een enorme oven ontwikkeld moeten worden.

Donkervoort en Wajer hebben een proces bedacht om juist de mallen uit X-Core te produceren. Daarnaast willen zij de verwarming aan het maloppervlak plaatsen om zo kosten en energie effectief mogelijk te produceren. Hierdoor wordt de mal tevens de oven. Door deze technologie door te ontwikkelen kan er een marktrijp productie proces neergezet worden voor de scheepsbouw. De impact van dit project gaat echter breder dan enkel de scheepsvaart. Ook vanuit de architectuur is interesse voor de X-Core technologie, waarbij dezelfde problematiek speelt.

Als pilot project wil Donkervoort tezamen met Wajer een component produceren middels de ontwikkelde X-Core mallen. Dit zal een eerste stap zijn in de richting van een lichtgewicht jacht voor Wajer. Donkervoort hoopt, middels de ontwikkeling van de nieuwe tooling, de productie te kunnen doen van de X-Core componenten voor Wajer op locatie in Lelystad.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.