MIT-R&D-Samenwerkingsproject | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

MIT-R&D-Samenwerkingsproject

De digitalisering van funderend onderwijs is een strategisch speerpunt voor de Nederlandse overheid en topsectoren. Gepersonaliseerd leren mogelijk maken via een digitale en adaptieve leeromgeving is hierbij een terugkerend aandachtspunt binnen al deze projecten. Bij talloze initiatieven wordt onderzocht of het mogelijk is om binnen een digitale leeromgeving leerlingen op eigen tempo en eigen niveau de leerstof te laten doorwerken. Onder al deze experimenten ligt vaak een opvatting over leren ten grondslag die is terug te voeren op de leertheorie uit het begin van de 20e eeuw dat leren in de kern een lineair proces is, waarbij een boodschap van een zender, via een drager, wordt ‘overgedragen’ op de leerling. Onder invloed van neuropsychologisch onderzoek uit de afgelopen twintig jaar werpt zich echter ook een andere leertheorie op, waarbij het uitgangspunt is dat leren een complex proces is, dat moeilijk geregisseerd kan worden, en waarbij leren plaats heeft in een rijke leeromgeving waarin leerlingen voortdurend geprikkeld worden om nieuwe vragen en problemen op te lossen.

Blink Educatie VO BV en Q42 Internet BV werken in dit R&D-project samen om te komen tot een fundamentele nationale en internationale onderwijsvernieuwing, namelijk de eerste digitale leeromgeving voor het funderend onderwijs die niet primair uitgaat van een lineair, individueel leermodel, maar van de complexiteitsopvatting over leren. De meest onderscheidende en unieke feature (projectdeliverable) uit de leeromgeving is de ontwikkeling van een interactieve, adaptieve en zelflerende ‘verhalen en uitdagingen’-generator waarmee je als leerkracht (grote) groepen leerlingen in een levensechte en realistische setting gezamenlijk een probleem kunt laten oplossen. Hierbij heeft elke leerling een andere rol en kunnen er zowel geautomatiseerde als docent-gestuurde interventies en feedback gegeven kunnen worden. De adaptiviteit in dit systeem zit niet alleen op tempo en niveau, maar ook op andere features als bijvoorbeeld creativiteit, samenwerking, analytisch vermogen en doorzettingsvermogen.

Het project is verbonden met de strategie van de Topsector Creatieve Industrie en in het bijzonder de roadmap ‘Digitalisation’ en de Societal Challenge Inclusive Societies (Storytelling, leren en gedragsverandering met en door digitale media). Onderzoek naar en ontwikkeling en integratie van compleet vernieuwende digitale onderwijsomgeving (flexibel en adaptief; loslaten van bestaande structuren) geïntegreerd in een online omgeving met toepassing van gamification-principes (engagement), storytelling en spelenderwijs leren middels digitale media-toepassingen vormen de basiscomponenten en bieden directe aansluiting en cross-overs tussen digitalisation, creative methods en media & ICT.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.