Muze Amsterdam van start
Op 28 augustus 2015 is Muze Amsterdam van start gegaan. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in Den Haag werd een Partners for International Business (PIB) samenwerkingsovereenkomst getekend. Het gaat om een samenwerking van drie jaar.
Kansen in Frankrijk
Onderzoek door de Hogeschool van Amsterdam heeft aangetoond dat het luxe segment in Frankrijk sterk vertegenwoordigd is maar dat zich hieronder een lacune bevindt: betaalbare luxe. Dit is het marksegment waar Muze Amsterdam zich op richt. Daar de aangesloten ontwerpers hun productie al naar Oost-Europa resp. Azië verplaatst hebben zijn de Muze Amsterdam collecties betaalbaar maar qua materiaal, design en afwerking van hoog niveau.
Frankrijk als doelland biedt door het internationale karakter van de modemarkt extra kansen: de wereldmarkt. Parijs trekt mode-professionals van uit de hele wereld: inkopers, agenten, distributeurs, importeurs, pers, trendwatchers maar ook celebrities. Dit zijn allemaal potentiële contacten voor Muze Amsterdam, die via de geplande activiteiten als beursdeelnames en een Parijse conceptstore/ showroom bereikt kunnen worden.
De plannen van Muze Amsterdam kunnen op termijn ook in andere steden/ landen uitgerold worden en deelname aan de Parijse vakbeurzen garandeert een enorme internationale exposure.
Muze Amsterdam
Ontwerperscollectief `Muze Amsterdam’, opgericht in 2013, kenmerkt zich door een bijzondere samenwerking tussen de volgende Amsterdams modeontwerpers: Conny Groenewegen, Jessica Joyce, Melanie Brown, Marianne Vanderwilt en Natascha Nedoluha. Deze ontwerpers hebben ieder hun eigen label en ontwerpen binnen het collectief voor één en dezelfde doelgroep, namelijk de wereldse, ondernemende vrouw. Met de focus op één type vrouw en het bundelen van krachten wil Muze Amsterdam zich op de Franse markt positioneren.
Partners for International Business
Met de dienstverlening Partners for International Business (PIB) sluit de Nederlandse overheid een partnerschap met het bedrijfsleven. PIB richt zich op groepen van bedrijven, eventueel aangevuld met kennisinstellingen, die gezamenlijk een buitenlandse markt willen betreden. Daarbij wordt gewerkt vanuit een afgestemde strategie in plaats van losstaande activiteiten. Met economische diplomatie kan de overheid handels- en investeringsbelemmeringen proberen weg te nemen, zodat ondernemers kansen kunnen verzilveren. PIB richt zich op Nederlandse bedrijven uit de Topsectoren (Energie, Life Sciences & Health, Creatieve Industrie, Water, Agrofood, Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen, Logistiek en Chemie) en op een aantal foculanden.
Meer informatie: www.rvo.nl/pib