De energietransitie is wereldwijd in volle gang. Binnen Europa wordt inmiddels al ruim 17% van de gebruikte energie opgewerkt uit hernieuwbare bronnen. De stijging van zonne- en windenergie zorgt vooral voor een daling in het gebruik van aardgas, maar aardolie blijft ongeveer op een constant aandeel van 35%…Het reduceren van het aardolieverbruik blijft een knelpunt door het grootverbruik van het wegvervoer. Ruim een derde van alle aardolie gaat op aan auto’s, vrachtwagens en bussen op de weg. Binnen Nederland is dit zelfs het afgelopen jaar met 3% (tot 417 PJ) gestegen door economische groei…Binnen Europa hebben meerdere landen een strategie bepaald waarbij in 2025 het grootste deel van de ov-bussen emissievrij moeten zijn. Nederland is momenteel koploper waarbij slechts 4% van de 5.000 ov-bussen elektrisch zijn. Binnen Europa is dit nu slechts 2% van de totaal 900.000 ov-bussen…ViriCiti en Heliox willen het laden van elektrisch ov-vervoer slimmer maken en daarmee alleen de benodigde energie op het meest gunstige tijdstip gaan afnemen. Op basis van historische en actuele gegevens wordt het verbruik geprognotiseerd en wordt er een laadscenario per individuele bus uitgevoerd. Door dit slimme laden wordt het energieverbruik optimaal afgestemd op de beschikbare energie en beschikbare duurzame energiebronnen.