Remblending voor NS-treinen | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Remblending voor NS-treinen

NS Reizigers maakt gebruik van remsystemen in rijtuigen die remenergie elektrisch terugleveren aan het bovenleidingnet. NS Reizigers wil energiebesparing vergroten door de pneumatische remkracht in het treinstel te verminderen ten gunste van elektrodynamische remkracht (remblending).

Eigen remkracht per rijtuig
Omdat een treinrijtuig zelfstandig moet kunnen remmen, heeft ieder rijtuig een eigen, pneumatische reminstallatie. Er is nog een andere remmethode in gebruik, waarbij wordt afgeremd op de motor en de remenergie elektrisch terugvoert naar het bovenleidingnet ten behoeve van energievragende treinen in de omgeving. NS Reizigers gebruikt deze additionele recuperatieve remtechniek op verschillende typen treinstellen. Dit is aantrekkelijk bij treinen die veelvuldig remmen (stoptreinen).

Door de remkracht van de looprijtuigen en de motorrijtuigen/locomotief te herverdelen, verwacht NS Reizigers dat de remrecuperatie en daarmee de terug te leveren hoeveelheid energie substantieel toeneemt: pneumatische remkracht van de looprijtuigen (zonder aandrijving) vermindert en de elektrodynamische remkracht van de motorrijtuigen/locomotief (rijtuigen met aandrijving) neemt toe. De totale remkracht van het treinstel blijft daarbij nagenoeg gelijk. De consequentie is dat het concept van eigen remkracht per rijtuig wordt losgelaten, een diepgeworteld principe in de treinwereld. Onderbouwing van de spoorwegveiligheid, bedrijfszekerheid en onderhoudbaarheid van de technische oplossing is dan ook noodzakelijk.

Remblending
In twee verschillende treinstellen met zeer uiteenlopende remkarakteristieken is de werking van rem blending onder praktijkomstandigheden getest en aangepast. De treinstellen zijn omgebouwd om de nieuwe remverdeling tot stand te brengen en om in geval van slechte rijomstandigheden (glad spoor) terug te schakelen naar de oude remkrachtverdeling.

Winst
De verwachte energiebesparing, op de daarvoor in aanmerking komende treinstellen (in totaal 110), is enkele tientallen miljoenen kWh op jaarbasis.

Titel Remblending voor NS-treinen
Penvoerder NS Reizigers B.V.
Contactpersoon
Adres Postbus 2025, 3500 HA UTRECHT
Telefoonnummer 030-235 94 79
E-mail
Website -
Partners -
Looptijd 15 mei 2006 - 1 november 2007
EOS-regeling Demonstratie
Projectnummer DEMO05027

Eindrapport: http://www.rvo.nl/sites/default/files/rvo_website_content/EOS/DEMO05027.pdf

Geplaatst op: 04-09-2012 | Gewijzigd op: 21-01-2013

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.