RoRo Sailing Vessel | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

RoRo Sailing Vessel

Neptune Marine (Leek/Hardinxveld) gaat een uniek schip ontwikkelen en bouwen. Het wordt het eerste moderne vrachtschip ter wereld dat een substantieel deel van het voortstuwvermogen opwekt met zeilen. Qua rompvorm zal het voldoen aan een complexe set van eisen: Het schip moet op beperkte diepgang kunnen varen en de toegestane (dwarsscheepse en verticale) versnellingen van de lading zijn uiterst klein. Ook een hoge vaarsnelheid (16,5kn) is van belang. De meest zichtbare innovatie worden vier Oceanwings® zeilunits op het schip. Hiermee kan wind op zee worden omgebogen tot voorwaartse snelheid. Vervolgens wordt een scala aan systemen ontwikkeld en geïntegreerd om het duurzaamheidseffect te maximaliseren. De CO2 uitstoot zal als eerste 24% minder zijn dan bij een identiek schip met een conventionele voortstuwing. De NOx emissie zal ongeveer 90% minder zijn dan die van scheepsmotoren die vandaag de dag worden toegepast. Buiten de Seca-gebieden zal het schip 80% minder SOx uitstoten dan qua regelgeving is toegestaan. Uniek hierbij is dat deze imposante duurzaamheidseffecten worden gerealiseerd zonder dat de exploitatiekosten van het schip stijgen. Hiermee heeft de innovatie niet alleen een groot duurzaamheidseffect maar ook een veelbelovend economisch perspectief. De verwachting is dat het schip eind 2022 in de vaart komt.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.