School for Ninja | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

School for Ninja

Van stressklachten naar stress-krachten. Een groot deel van het werkverzuim in Nederland wordt veroorzaakt door stress (overspannenheid of burn-out). De oorsprong van deze stressklachten bevindt zich op het raakvlak van individu en omgeving. De psychologie leert ons namelijk dat klachten opkomen wanneer iemand zich moet aanpassen aan iets dat zijn of haar aanpassingsvermogen te boven dreigt te gaan (Hoogendijk en de Rek, 2017). Zeker personen met één of meerdere ziekten of aandoeningen, die vaak niet voor 100% mee kunnen doen in ons systeem, komen daarom terecht in een vicieuze cirkel van stress. Als het gaat om participatie in de maatschappij is stress daarmee een overkoepelend probleem van personen met uiteenlopende ziektebeelden.

ADL

School for Ninja gelooft dat het maken van weloverwogen keuzes met betrekking tot algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL) het stressniveau kan doen dalen. Het is dan ook de missie van School for Ninja om een beter begrip van eigen aanpassingsvermogen en de daaruit voortkomende kracht om bewuste en duurzame keuzes te kunnen maken te stimuleren. Vanuit de gedachte dat spelen leert om te gaan met regels en systemen en bovendien zelfredzaamheid verhoogt, ontwierpen we de School for Ninja.

De voorgenomen School for Ninja, een serious en pervasive game, is ontworpen om twee soorten spelen teweeg te brengen. Als eerste het rollenspel, dat een gevoel van meedoen teweeg brengt. Door zich in te leven in een krachtige versie van zichzelf (een Ninja), die deel uitmaakt van een groep met een missie, voelen spelers dat ze ertoe doen. Daarnaast creëert het rollenspel afstand om eigen gedrag en gevoelens vanuit een ander perspectief te kunnen bekijken. Als tweede vertigo, dat de zelfregie stimuleert. Door te spelen met health-interventies m.b.t. o.a. meditatie, ademhaling en bewustwording, leren spelers over de relatie tussen hun lichaam & geest en zichzelf & hun omgeving.

Door organisaties (commercieel, educatief of stichting) te mobiliseren om de School for Ninja aan te bieden aan haar werknemers, leerlingen of leden, en de inzichten uit het spel om te zetten in eventueel nodige (cultuur) veranderingen, hopen we bottom-up een maatschappelijke impact teweeg te brengen die de hoeveelheid stressklachten in de maatschappij zal doen dalen.

Bedrijf en partners

De startup SFN bestaat uit: CEO Esra van Beelen, CTO Elwyn Ko, Business & Marketing Developer Martje Haverkamp, Game Developers Jose Gomez de Lara en Manuel Garcia Gonzalez, en Artdirector Jamie Stulen. Belangrijke partners zijn zorgaanbieders op het gebied van stress. Op dit moment werken we samen met: Beter Vitaal, Into Moving en Bureau Volzin.

Haalbaarheidsonderzoek: co-creatie

Een haalbaarheidsonderzoek is nodig om beter inzicht te krijgen in 1) de acceptatie van SFN onder potentiële spelers. 2) het creëren van draagvlak voor SFN binnen het huidige zorglandschap. 3) de B2B marktpotentie en voorwaarden van organisaties die SFN potentieel kunnen gaan aanbieden. 4) de integratie van SFN met de visie en applicaties van ICF (WHO). 5) de technische knelpunten en bijbehorende oplossingsrichtingen voor de voorgenomen technische ontwikkelingen.

Binnen een haalbaarheidsonderzoek zullen middels desk- en fieldresearch, panelgesprekken met de doelgroep en focusgroepen met ambassadeurs van de verschillende stakeholdergroepen, antwoorden worden gezocht op de vragen omtrent bovengenoemde vijf fundamenten.

Contactpersoon
Esra van Beelen, esra@schoolforninja.nl, https://schoolforninja.nl

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.