Towards a food ingredient clinically proven to benefit gut health: novel RG-I variants | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Towards a food ingredient clinically proven to benefit gut health: novel RG-I variants

In Europa, de VS en Azië zijn 900 miljoen mensen geïnteresseerd in het kopen van producten die ondersteuning bieden aan de gezondheid van hun darmen. Dit heeft er voor gezorgd dat de verkoop van probiotica met 50% is gestegen in de afgelopen 5 jaar. Voedingsmerken komen echter hun gezondheidsclaims niet na. Momenteel zijn er geen probiotica op de markt met een goedgekeurde claim van de Europese Voedselgezondheid Autoriteit voor positieve effecten op de darmgezondheid. Het NUTRIGUT- consortium heeft als doel om een ingrediënt te ontwikkelen met een goedgekeurde gezondheidsclaim, waarmee zij een markt ter waarde van 2.34 miljard Euro per jaar kunnen betreden. NUTRIGUT ontwikkelt Xtragut, een nieuw voedingsingrediënt met beschermende werking op de darmgezondheid. Een effect dat gezocht wordt door consumenten. Xtragut wordt onttrokken uit algemene gewassen en is oplosbaar, kleurloos, smakeloos, vegan en kan onder andere toegevoegd worden aan yogherts, granenrepen, dranken en peders. Aan het einde van het project, zal het consortium Xtragut in vivo en vitro gekarakteriseerd hebben en de eerste testen in mensen hebben volbracht. Het prodeuct zal één maand na het project worden onderzocht in klinisch onderzoek. Xtragut zal gelanceerd worden op de spijsvertering-gezondheidsmarkt in 2026 in de VS en in 2027 in de EU. Het consortium zal inkomsten genereren uit het verkopen van licenties voor het gebruik van Xtragut door de grote voedselbedrijven Nestlé, PepsiCo en Danone. Het consortium heeft nauwe banden met de genoemde bedrijven en de eerste onderhandelingen zijn al gestart. Op basis van een lineaire marktpenetratie, verwachten wij dat de verkoop binnen 5 jaar zal groeien van 1% naar 5%, resulterende in een cumulatieve winst voor het consortium van 53.4 miljoen in 2031.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.