Aanleiding: straalgeleide concept nog niet commercieel toepasbaar
Het straalgeleide concept was nog niet commercieel beschikbaar op de markt. Toevoer van alternatieve brandstoffen bij benzinemotoren vond plaats door toevoer aan het inlaatspruitstuk, dus indirect.
Project: verbrandingsproces ontwikkelen voor LPG en aardgas
Prins Autogassystemen BV onderzocht daarom of voor brandstoffen als LPG en aardgas een verbrandingsproces kon worden ontwikkeld dat ook werkt met directe injectie van de brandstof in de verbrandingsruimte. Hierbij zou geprobeerd worden om zoveel mogelijk gebruik te maken van de componenten die al op de markt aanwezig waren. Tot dan toe waren deze systemen namelijk niet beschikbaar voor de ombouw van direct ingespoten benzinemotoren.
Voor het testen met directe injectie in de verbrandingsruimte volgens het straalgeleide concept werd meteen een tweede generatiesysteem ontwikkeld en zodoende dus een stap overgeslagen die wel met benzine was uitgevoerd, namelijk de wandgeleide of luchtgeleide verbrandingsconcepten. Er zou dus in eerste instantie een straalgeleid concept voor één cilindermotor worden ontwikkeld.
Lange en kortetermijn doelstellingen
Doelstelling van het onderzoek was het vergelijken van alternatieve brandstoffen met benzine bij directe injectie in een motor voor directe benzine injectie op basis van het straalgeleide concept. Voor de lange termijn wilde men ontwerprichtlijnen bepalen voor de implementatie van een systeem voor de directe injectie van vloeibare en gasvormige gassen voor een motor met directe benzine-injectie op basis van het straalgeleide concept.
Organisatie |
Prins Autogassystemen |
|
---|---|---|
Contactpersoon |
ing. B.J. van Aerle |
|
Adres |
De Run 5408 |
|
Telefoonnummer |
040 2547700 |
|
|
b.v.aerle@prins-lpg.com | |
Website |
||
Projectomschrijving |
|
|
Looptijd |
1 maart 2005 – 28 februari 2006 |
|
SenterNovem-projectnummer |
0268-04-04-30-007 |