Warmtepompverwarming van treinen | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Warmtepompverwarming van treinen

Elektrische weerstandverwarming is de methode om treinrijtuigen te verwarmen. Door de bredere toepassing van airco’s in de trein is het mogelijk om een energiebesparend warmtepompsysteem te gebruiken. NS Reizigers demonstreerde de haalbaarheid in een InterCity-rijtuig.

Project: toevoeging warmtepomp aan airco
NS Reizigers streeft voortdurend naar vergroting van de energie-efficiëntie. De grootschalige introductie van aircosystemen in NS-treinen biedt de mogelijkheid om klimaatbeheersing, de verwarming in de rijtuigen in het bijzonder, efficiënter te maken bij een gelijkblijvend prestatieniveau. In dit demonstratieproject is de airconditioninginstallatie door toevoeging van een warmtepomp ook als verwarming gebruikt. Met één installatie kan zowel worden verwarmd als gekoeld.

Ontdooistrategie
Toepassing van warmtepompen in personenrijtuigen is ten tijde van het project alleen in warmere klimaten mogelijk gebleken. De technische haalbaarheid van het systeem is hierme aangetoond. Maar in meer gematigde streken was niet eerder geprobeerd het materieel met warmtepompen te verwarmen, omdat deze installatie doorgaans gevoelig waren voor dichtvriezen (ijsvorming op de warmtewisselaar). In dit project is een prototype van een nieuwe techniek (een ontdooistrategie) toegepast, die dit nadeel niet zou kennen.

Resultaat: warmtepompsysteem op rollend materieel
Het project laat de mogelijkheden zien om een warmtepompsysteem toe te passen op rollend materieel in Noordwest-Europa. Niet alleen de haalbaarheid van het inbouwen van warmtepompen bij nieuwbouw is onderzocht, maar ook van het inbouwen bij revisie. De betrouwbaarheid, de beschikbaarheid en het werkelijke energiebesparingspotentieel is met dit project vastgesteld.

Winst: energiebesparing 55 miljoen kWh
De toepassing van de airco/warmtepompinstallatie in alle 2.500 rijtuigen van NS zou naar schatting een jaarlijkse energiebesparing opleveren van 55 miljoen kWh. Dat komt neer op een besparing van ongeveer 4 % van het totale verbruik. Terugverdientijd van de installatie is 4,4 jaar. Andere mogelijke toepassingsgebieden is het regionale en stedelijke openbaar vervoer (800 elektrische rijtuigen) en buitenlandse spoorwegmaatschappijen.

Titel Warmtepompverwarming van treinen
Penvoerder NS Reizigers B.V.
Contactpersoon De heer ir. G.W. Fiechter
Adres Postbus 2025, 3500 HA UTRECHT
Telefoonnummer 030-235 94 79
E-mail Wilco.Fiechter@ns.nl
Website -
Partners -
Looptijd 1 juni 2006 - 1 oktober 2007
EOS-regeling Demonstratie
Projectnummer DEMO05028

Eindrapport: http://www.rvo.nl/sites/default/files/rvo_website_content/EOS/DEMO05028.pdf

Geplaatst op: 04-09-2012 | Gewijzigd op: 21-01-2013

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.