Waste2diesel: katalytische omzetting van afvalstromen naar diesel | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Waste2diesel: katalytische omzetting van afvalstromen naar diesel

Met behulp van speciaal geselecteerde katalysatoren zijn moeilijk te recyclen plastics en andere aardolieproducten wellicht om te zetten in brandstof. Het gaat in Nederland m 250.000 ton diesel en benzine per jaar, wat overeenkomst met 650.000 ton aan vermeden CO2-emissies.

Aanleiding: afvalprobleem
Moeilijk te recyclen plastics en andere aardolieproducten vormen een geweldig afvalprobleem. Denk hierbij aan polyethyleen, polypropyleen en polystyreen, alsmede autobanden, dakbedekking, afgewerkte olie en nog veel meer. Het gaat in Nederland jaarlijks om 900.000 ton, in Europa om 21,5 miljoen ton. Verreweg het meeste hiervan wordt met speciale ontheffingen gestort of verbrand, waarbij veel schadelijke stoffen in de lucht komen. Aan de andere kant neemt de vraag naar brandstof toe, terwijl de aardolieproductie sinds 2005 gestaag afneemt.

Project: van plastics en andere aardolieproducten naar brandstof
Uit onderzoek in Australië en India is bekend dat met behulp van katalysatoren een proces à la depolymerisatie op plastics is uit te voeren. De lange koolstofketens van de vaste plastics worden daarbij tot korte ketens geknipt. Dit levert een vloeibare substantie op. Technische Universiteit Eindhoven en Ingenia Consultants & Engineers hebben in dit project onderzocht of dit resultaat is te ontwikkelen tot een technologie om zo uit problematische fossiele afvalstromen brandstof te produceren.

Resultaat: 250.000 ton diesel en benzine
Een dergelijke technologie zou bij ongeveer 400 ºC in plaats van 900 ºC kunnen plaatsvinden, en onder atmosferische druk. De destillatiekolom om de diesel en benzine te produceren kan volledig met de depolymerisatiereactor geïntegreerd worden. Door de katalysatoren te selecteren op type en poriegrootte kan worden gestuurd op een maximale opbrengst aan benzine en diesel en een minimale restfractie. De teerhoudende koolfractie kan overigens als nuttig bijproduct in de asfaltindustrie worden gebruikt.

In totaal kan er langs deze weg in Nederland naar verwachting minimaal ongeveer 250.000 ton diesel en benzine geproduceerd worden, wat overeenkomst met 650.000 ton aan vermeden CO2-emissies.

Titel:

Waste2diesel: katalytische omzetting van afvalstromen naar diesel

Penvoerder:

Technische Universiteit Eindhoven

Contactpersoon:

De heer J.M.N. van Kasteren

Adres:

Postbus 513, 5600 MB Eindhoven

Telefoonnummer:

040 - 247 2799

E-mail:

j.m.n.v.kasteren@tue.nl

Website:

www.tue.nl

Partners:

Ingenia Consultants & Engineers

Looptijd:

1 oktober 2009 - 30 september 2010

EOS-regeling:

Nieuw Energieonderzoek

Projectnummer:

NEOT07009


Eindrapport: http://www.rvo.nl/sites/default/files/rvo_website_content/EOS/NEOT07009.pdf

Geplaatst op: 04-09-2012 | Gewijzigd op: 17-01-2013

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.