De knelpunten die we willen oplossen zijn:
• Het goed kunnen blijven begeleiden van onze cliënten ondanks de RIVM-Corona richtlijnen.
• Met daarbij het inperken van de risico’s en de continueren van de zorg op een veilige manier.
• Concreet betekent dit dat de lijfelijke contactmomenten met de cliënten zich zullen beperken tot het noodzakelijke en alle andere contact momenten plaats zullen vinden met beeldbellen.
Wij hebben hiervoor E-Health toepassing ZIB (Zorg in Beeld) geselecteerd.
Implementatie gaat volgens de volgende stappen:
• Onderzoek naar de mogelijkheden van Zorg in Beeld.
• De mogelijkheden van Zorg in Beeld bekendheid geven onder de zorgprofessionals.
• Opstellen van een projectteam.
• Opstellen van een plan van aanpak waar het Zorg in Beeld aan moet voldoen voor onze cliënten.
• Opstellen van een zorginhoudelijk plan waarin staat beschreven wat er valt onder noodzakelijk lijfelijke contactmomenten (de contactmomenten waarbij een zorgprofessional in de woning van de cliënt moet zijn).
• Opstellen resultaatgebieden Zorg in Beeld en hier rapportagepunten voor opstellen.
• Inventariseren met een IT-specialist welke hard- en softwareprogramma’s er nodig zijn.
• Ondertussen wordt er contact gelegd met een leverancier.
• In overleg met de zorgprofessionals en de gedragsdeskundigen de cliënten selecteren die in aanmerking komen voor Zorg in Beeld.
• Selecteren van een aantal cliënten om een pilot mee te gaan draaien.
• Informeren van gebruikers en instrueren van zorgprofessionals en cliënten.
• Aanschaf of lease van de tablets voor het draaien van de pilot.
• Na een van tevoren vastgestelde tijd de pilot evalueren.
• Beslismoment om wel of niet verder te gaan met Zorg in Beeld.
• Bij besluit dit voor meerdere cliënten in te zetten:
- Aanschaf van de tablets voor de geselecteerde cliënten en zorgprofessionals.
- Informeren van gebruikers en instrueren van zorgverleners en cliënten.
- Uitrol en implementatie in de dagelijkse zorg.
- Evaluatie en bijstelling.