Zorgplan = Planning = Realisatie – Joris | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Zorgplan = Planning = Realisatie – Joris

Joris Zorg levert zorg voor cliënten met een somatische aandoening of beperking en voor cliënten met een psychogeriatrische aandoening of beperking in de regio Eersel en Oirschot.

Joris Zorg wil in het kader van administratieve lastenvermindering van tijdsverantwoording naar verantwoording vanuit inhoud en resultaten van zorg op basis van het principe 'Zorgplan = Planning = Realisatie'. Dat doet recht aan de professionalisering van de wijkverpleging: werken op basis van klinisch redeneren en methodisch handelen, vanuit eigen deskundigheid en professionele autonomie.
Joris Zorg wil de implementatiekosten van 'Zorgplan = Planning = Realisatie' financieren met deze SOW aanvraag.

Projectresultaat

Een projectgroep, bestaande uit drie wijkverpleegkundigen, een regievepleegkundige, een administratief ondersteuner en manager thuiszorg van Joris Zorg, hebben onder (bege)leiding van twee externe adviseurs het project 'Zorgplan = Planning = Realisatie' uitgevoerd in de thuiszorgteams van Joris Zorg.

De activiteiten omvatten:

  • het opstellen van een projectplan;
  • de aanpassing van de interne zorginhoudelijke en administratieve processen, inclusief aanpassingen in de ICT-systemen;
  • het informeren van, communiceren met en instrueren/scholen van de medewerkers thuiszorg en administratie;
  • communicatie met zorgverzekeraars en accountants en ondersteuning en evaluatie na livegang.

Door een gedegen en zorgvuldige aanpak is de overgang soepel verlopen; zorgmedewerkers konden de nieuwe werkwijze gemakkelijk adopteren en ervaren minder administratieve last en werkdruk, nu zij de zorg- en dienstverlening aan de cliënt meer vanuit inhoud en resultaten kunnen vormgeven in plaats van op basis van minutenregistratie. Ook kunnen kleine fluctuaties in routeplanning gemakkelijker worden opgevangen, zonder dat administratieve correctie hoeft plaats te vinden. Door de ervaren rust kunnen medewerkers meer werken op basis van hun professionaliteit en daarmee kwalitatief betere, maar ook efficiëntere zorg leveren. Ook in de backoffice heeft de nieuwe werkwijze geleid tot een verlaging van de administratieve lasten.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.